Grote Kerk Oosthuizen

Adres: Raadhuisstraat 61, 1474HJ Oosthuizen     Bekijk kaart »
Soort: Kerk

Oosthuizen ligt aan de Beemster Ringvaart, zo’n acht kilometer vanaf Edam en twintig kilometer boven Amsterdam.

Het bezit een prachtige gotische kruiskerk, de Grote Kerk, aan de Raadhuisstraat 61.

Deze kerk met het fraaie kruisingstorentje met opengewerkte peerspits bepaalt al vijf eeuwen het silhouet van Oosthuizen.

Twee topstukken bevinden zich in deze kerk. Het 18de-eeuwse praalgraf van François van Bredehoff (1648-1721) gemaakt door de Antwerpse beeldhouwer Jan Pieter van Baurscheidt sr. En natuurlijk het orgel met pijpwerk en kas uit de 15e eeuw. Met zijn middentoonstemming en weerbarstige klank behoort dit instrument tot een van de meest bijzondere orgels in Nederland.Het koor en het zuidelijke transept, het marmeren grafmonument en het orgel zijn begin 2000 gerestaureerd.

De kerk is monumentaal en museaal en leent zich dan ook uitstekend voor concerten*, symposia en exposities.

Ook is deze kerk officieel aangewezen als trouwlocatie.