Het Middeleeuwse Sporenpad

17 februari 2022 - Kim Tol

Het Middeleeuwse Sporenpad

Klinkt als een route die u terugbrengt naar het verleden en meteen u nieuwsgierigheid wekt. Tenminste die van mij wel. Op een mooie zondag in februari ben ik samen met mijn vriend op pad gegaan; op zoek naar het middeleeuws sporenpad. Met de GPX-route van recreatieschap Twiske-Waterland op zak zijn wij de talrijke sporen uit het verleden gaan zoeken in de polder van de Zeevang. De route bedraagt 13 kilometer, maar is uit te breiden als u dat wilt maar natuurlijk ook in te korten. Met deze wandelroute krijgt u in 1 middag een goeie indruk van de Zeevang.

Geschiedenis Zeevang polder

Wat gelijk opvalt is de vierkante, houten watertoren van Kwadijk uit 1925. De gehele route is dit het markante herkenningspunt in het landschap. Zo kan je onmogelijk nog verdwalen. Verder komt u langs de route veenriviertjes, slingerdijken en lintdorpen tegen die verhaal geven aan het verleden van de Zeevang polder. De route start bij het kerkje van Kwadijk. Het uitzicht is hier al zo Hollands als dat maar kan en het enige lawaai dat je hoort komt van het overvliegen van de ganzen. Boerderijen aan de horizon, kerktorens in de verten en het vlakke landschap vormen al sinds jaar en dag de grote lijnen van het landschap.

Midden in de polder staan wij even stil en leest mijn vriend een verhaal voor over het ontginnen van het metersdikke hoogveen. Dit speelde zich af in de tiende eeuw. De lange, rechte sloten die gegraven werden zijn vandaag de dag nog steeds te zien. Doordat het veen droogviel, steeg de zeespiegel en was bedijking noodzakelijk. Ik vind het altijd heel interessant om te horen en te weten dat sommige gecreëerde natuurstukken al zo lang geleden zijn bedacht en uitgevoerd, nog steeds zo gebleven zijn als toen.

Lintdorp Hobrede

De route vervolgt zich via de Middeleeuwse Hobrede dijk naar Hobrede. Zo ongeveer halverwege de wandeling komt het avontuurlijkste gedeelte van Het Middeleeuwse Sporenpad. Via een opstapje klimt u zo over het houten damhek en komt u terecht in een weiland. Gelukkig liggen hier geen koeienvlaaien wel veel ganzenveren. Na een paar honderd meter komt u uit bij het Hollandse equivalent van een smalle bergrichel of een brug over een stromende rivier, genaamd de trekpont. Deze trekpont loopt over de veenrivier de wijzend. Kijk uit en houd evenwicht anders belandt u zo in het water.

Wist u dat dit laatmiddeleeuwse lintdorp eigenlijk Dreyerhobreden heette. Met het woord “drey” wordt een bocht in een waterstroom bedoeld. Interessant om te weten is dat er in de grond langs de Oud-Raeffeldamweg bewoningsresten van dit dorp zijn gevonden. Het dorp werd in de veertiende eeuw al verlaten. Zo lang lagen die resten al in de grond om eeuwen later gevonden te worden.

Flora en fauna

Tegenwoordig valt er aan de flora en fauna nog steeds af te lezen dat de veeteelt in dit gebied eeuwenlang extensief is geweest. Het polderlandschap is nu nog steeds heel belangrijk voor de weidevogels. De grutto voelt zich hier helemaal thuis, maar ook ganzen, smienten, goudplevieren en zwanen zijn hier te vinden. Soms en dat gaat u waarschijnlijk wel horen is het in deze omgeving een gekwetter van jewelste. Let op! In het broedseizoen van 15 maart tot 15 juni is het onverharde pad tussen Middelie en Hobrede afgesloten en wordt het zelfbedieningspontje uit de vaart genomen. Het is in die periode dan ook niet mogelijk om deze route te wandelen.

Een ding weet ik wel zeker, van deze Middeleeuwse sporenpad route wordt ieder mens ontzettend rustig aangezien de omgeving een en al rust uitstraalt. De mensen in de dorpjes onderweg zijn alleraardigst en vertellen u graag meer over de omgeving en weten precies waar u even kan stoppen om te genieten van een lekker kopje koffie met gebak. Wij zijn even neergeploft op het terras van het wapen van Middelie. Dit hotel en restaurant beschikt over een uitgebreide menukaart van oosterse gamba’s tot een overheerlijk stukje cheesecake. Ook voor de kinderen is er een speciaal kindermenu. Ga je met kinderen deze route wandelen, vraag dan bij het startpunt de speurtocht aan. De kinderen gaan op zoek naar sporen uit het verleden en u kunt genieten van de natuur. Moe maar voldaan van deze stevige wandeling keren wij weer naar huis, alvast op zoek naar de volgende wandelroute in de omgeving. Wij hebben de smaak van het wandelen te pakken!