Puzzeltochten door Edam

2 april 2022 - Kim Tol

Puzzeltocht Gevelstenen Edam

Zin om Edam te verkennen op een educatieve manier? Dat kan met de puzzeltocht langs de gevelstenen van Edam. Deze is te koop bij de VVV Edam. Bij de tocht hoort een boekje waarin de opdrachten gemaakt kunnen worden. Hiervoor betaalt u slechts 2,00 euro. Deze puzzeltocht duurt ongeveer 1,5 uur waarin het gehele oude centrum van Edam aan bod komt. Een leuk extraatje is de VVV cadeaukaart die gewonnen kan worden na voltooiing van de puzzeltocht.

Veel panden in Edam zijn van oudsher voorzien van prachtige gevelstenen en bovenlichten. Tijdens de wandeling komt u veel meer te weten over deze bijzondere historische juwelen van de architectuur. Alle gevelstenen en bovenlichten langs de route hebben namelijk een andere betekenis en rede van plaatsing. Hier werd veel aandacht en tijd aan besteed. Deze stenen verschillen van oudhollandse tafereeltjes tot een plot, wapen of een afbeelding van een dier. Neem de tijd om de stenen te bekijken en maak een paar foto’s. Zo kunt u achteraf nog even op het internet pluizen naar de diepere betekenis van sommige gevels. Ikzelf vind dit harstikke leuk om te doen. Ik houd van het ontrafelen van betekenissen en weetjes. Zo kwam ik er na de puzzeltocht achter dat er nog steeds wordt gespeculeerd over de ware betekenis van de gevelsteen van het Nutshuis in Edam. Is het een struisvogel met een hoefijzer in de bek of is het toch een roerdomp of een dodo? Naar verluidt gaat het toch om de dodo. Bekijk de gevelsteen zelf tijdens de route en trek u eigen conclusie.

Puzzeltocht Bruggenroute Edam

Het is ook leuk om het pittoreske Edam te ontdekken op de fiets. Met de fietspuzzeltocht langs de Edammer bruggen leert u Edam kennen op een educatieve manier. De opdracht van deze tocht, is het nummeren van de bruggen in de juiste volgorde. De fietstocht bedraagt 6,5km en duurt ongeveer 1,5 uur. Ook deze puzzeltocht kost slechts 2,00 euro en is te koop bij de VVV Edam.

Edam wordt gezien als Amsterdam in het klein. Waar grachtjes zijn, zijn natuurlijk ook bruggetjes te bewonderen. De bruggetjes in Edam zijn stuk voor stuk mooi om te zien en met vakmanschap gemaakt. Tijdens deze puzzeltocht leert u de verschillende ophaalsystemen van de bruggen kennen en ziet u meer van de bouwstijlen. Deze puzzeltocht is ook heel leerzaam en leuk voor kinderen. De puzzeltocht kunt u zelf zo lang maken als u wenst. Stop bijvoorbeeld even bij het snoepwinkeltje of bij de ijssalon in het centrum van Edam op een mooie zomerse dag. Of neem plaats bij de kachel aan een tafeltje in het damhotel bij iets slechtere weersomstandigheden.

Ik kom zelf uit Volendam en ben daardoor bekend met de bruggen, mede ook omdat ik zelf vaak over de bruggen heen rijd als ik naar Edam toe ga. Vroeger toen ik nog een klein meisje was heb ik deze puzzeltocht ook gedaan met een Edammer leraar van onze school. Ik herinner mij dat mijn leraar met een groen Robin hood mutsje rondliep en ons van alles vertelde over het doel van de bruggen in het heden maar ook in het verleden. In het verleden werden veel etenswaren en ook grote melkkannen vervoert op kleine bootjes door de grachten. Als u van een afstandje naar de bruggen kijkt en een bootje onderdoor ziet varen kunt u zich hoogstwaarschijnlijk wel een beetje indenken hoe dit vroeger ging. Iets met melkmeisjes in een houten bootje en een schipper met een sigaar in de mond.

Met gekleurde wangen en een hoofd vol nieuwe informatie over het mooie pittoreske stadje Edam fietste ik nu net als toen uit school weer huiswaarts.