Muziek kerkje Beets

Datum: zaterdag 11 mei 2024

Singer-songwriter AD VANDERVEEN: ‘AMERICANA’

Een liedjesschrijver die over zijn eigen zielenroerselen zingt en zichzelf – al dan niet met een paar muzikale vrienden – begeleidt, dat is toch pure kunst?

Vanderveen is een uitmuntende zanger en een begenadigd gitarist. Hij staat al veertig jaar op het podium, schreef honderden prachtige liedjes en bracht meer dan twintig albums uit. Bovendien is hij met zijn tournees door Canada, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië een internationaal hooggewaardeerd artiest en een van de meest gerespecteerde singer/ songwriters in de hedendaagse (inter)nationale folk en roots-muziekscene.

Hij is geboren in Nederland (Hilversum, 1956), is half Canadees en juist dit laatste deel van de wereld heeft zijn muziek het meest beïnvloed.

Ver voordat zijn muzikale stijl Americana werd genoemd pionierde en experimenteerde Ad al met een mix van stijlen als rock-՚n-roll, folk en country. Hij speelde in veel bands voordat hij begin jaren negentig zijn vorm vond als soloartiest.
Zijn muziek door de jaren heen omvat een groot aantal stijlen, van intieme akoestische folk, country en rock-’n-roll, tot expressieve rock en uitgebreide elektrische improvisaties met band.

In de afgelopen jaren heeft Ad een indrukwekkende catalogus van solo-cd’s opgebouwd en deelgenomen aan talrijke samenwerkingsprojecten met grote muzikanten over de hele wereld, zoals: Al Kooper, Al Perkins, Leland Sklar, David Olney, Herman Brood, Flaco Jimenez, Iain Matthews, Eliza Gilkyson, John Gorka, Eric Andersen, om een paar namen te noemen.

Recentelijk nodigde niemand minder dan Van Morrison hem persoonlijk uit als zijn openingsact, nadat hij diens 2017 Cd ‘Worlds Within’ had gehoord.

Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een steeds weer vernieuwende, afwisselende en dieper gaande ontwikkeling. Hij geniet respect van een groeiend aantal fans, critici en collega’s, zowel in de oude wereld als in de nieuwe. Live speelt hij de laatste tijd voornamelijk akoestische luisterconcerten in solo, duo, trio, dan wel kwartetbezetting.

Kortom: met zijn eerlijke, oprechte, emotionele en persoonlijke muziek met eeuwigheidswaarde is Ad Vanderveen de éminence grise van het Nederlandse singer-songwriters gilde.

Een prachtige afsluiting van het seizoen in de Kerk van Beets!

Met Ad Vanderveen: zang, gitaar, mandola, harmonica, footstomp

Kersten de Ligny: zang, autoharp, percussie

Jan Erik Hoeve: pedal steel, banjo, zang.

Locatie: kerk Beets Beets 51, 1475 JD Beets, 1475JD Beets     Bekijk kaart »

Tarieven: € 20,--

Soort: Concert