De Botterwerf

Eindelijk is het langlopende project rond een nieuwe scheepswerf in Volendam afgerond en kan de gemeente Edam-Volendam zich trotse eigenaar noemen van een prachtig pand aan de Marinahaven.

Onze gemeente beschikt over een grote hoeveelheid monumenten. Oude ambachten maken een onderdeel uit van ons ‘levend erfgoed’. De visserij en de daaraan verwante ambachten behoren tot de culturele identiteit van de gemeente en haar bewoners. Een historie die het verdient om te koesteren, juist ook voor toekomstige generaties bewoners en bezoekers. Zelfs onze lokale bierbrouwerij VD heeft hier een podium gevonden om haar volledige assortiment te presenteren. Op onze prachtige nieuwe locatie komt dit alles samen.

Dit realiseren wij met de 3 huurders van het pand: Vereniging Behoud de Volendammer Botters (VBVB), zorgorganisatie Stichting Odion en Stichting CuliCafé de Ontmoeting. Allen met wortels in Volendam en een duidelijke maatschappelijke doelstelling. In ons multifunctionele gebouw werkt VBVB in het werfgedeelte, Odion verzorgt middenin het gebouw de dagbesteding voor hun cliënten en Grand Café De Botterwerf, opererend onder de vleugels van Stichting CuliCafé de Ontmoeting, heeft hier haar 2e horecalocatie.

De Botterwerf wordt een bruisende plek in Volendam waar verschillende doelgroepen samenkomen. De Botterwerf is laagdrempelig en toegankelijk en naast de vaste gebruikers van het gebouw wordt De Botterwerf ook bezocht door dagjesmensen, toeristen, bewoners van Volendam en omgeving, groepen schoolkinderen en andere geïnteresseerden. Men kan zich onderdompelen in een deel van de historie van Volendam door met eigen ogen het werk aan de historische houten botters (kwakken) te zien.

Multifunctioneel dus, én maatschappelijk inclusief. Het personeelsbestand van Grand Café De Botterwerf zal voor ca. 25% bestaan uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met o.a. als doel deze groep waar mogelijk een springplank te bieden in hun verdere carrière. Cliënten van Stichting Odion helpen de vrijwilligers van VBVB met het restaureren van de oude schepen en tijdens je rondgang door ons pand loop je op verschillende plekken de altijd vriendelijke en behulpzame cliënten van Odion tegen het lijf.

Kortom: onze missie en visie

De Botterwerf verzacht en verbindt Volendam voor nu en de toekomst. Door het visserijverleden te bewaren en te behouden in de vorm van de vier museale topstukken: de laatste Volendammer botters. Maar ook door de toevoeging van ‘museale horeca’ waar goede sfeer, lekker eten en drinken, context over Volendam en haar botters aangeboden wordt aan toeristen, scholen en bewoners van onze gemeente en regio. Door je op speelse en eigentijdse wijze te betrekken bij De Botterwerf en dit prachtige stuk verleden hopen wij je te mogen inspireren en snel weer te zien in De Botterwerf.

Adres:
Slobbeland 13, 1131 AA Volendam     Bekijk kaart »

Soort: Eten & drinken
Telefoon: 0299 22 60 08